• NIEUWS >

Parkeren aan een laadpaal, wat zijn de regels?

zero emissie tesla 03 site

Welke regels gelden voor parkeerplaatsen met een laadpaal?

De parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen worden aangeduid met een specifiek aanduidingsbord. Het blauwe bord met een witte P, met daar onder een bord waarop het symbool van een stekker staat aangegeven.

Hieraan kan je duidelijk herkennen dat het een parkeerplaats is welke voorbehouden is voor een elektrisch voertuig.

Moet het voertuig dan steeds aan het laden zijn, en dus de stekker in de wagen steken, als je parkeert op deze plaats? Neen! De wetgeving vermeld hierover niets.

Echter kan het van gemeente tot gemeente verschillen. In de populaire badplaats Knokke, moet wel degelijk de stekker in het voertuig steken om een boete te kunnen vermijden. Dient het voertuig verplaatst te worden, als het voertuig volledig vol geladen is? Ook daarover staat er niets in de wetteksten.

Indien er een onderbord hangt, waarop vermeld staat ‘enkel laden’ of ‘verplicht laden’, of ‘max. 3 uur’, dan dient u zich ook aan deze bijkomende regels te houden.

En wat met hybride voertuigen? Want als ze puur technisch gaan kijken, is dit geen elektrisch voertuig. Ook daar ontbreekt het in de wetboeken of wegcode, aan duidelijke instructie.

Indien je met een niet-elektrisch voertuig geparkeerd staat op een aangegeven parkeerplaats met het bord voor elektrische voertuigen, dan kan je een boete ontvangen, van 1e graag overtreding, welke 55 euro kan bedragen.

Het bord dat aangeeft dat enkele elektrische voertuigen mogen parkeren, is echter nog niet genoeg gekend bij de weggebruikers, en hierdoor ontstaan nog veel inbreuken. Daarom worden gemeentes ook aangeraden om de parkeervakken met een duidelijk herkenbare kleur aan te duiden. Ook het schilderen van een duidelijk herkenbaar logo op de parkeerplaats kan helpen.

Veel onduidelijkheid is er ook rond het al dan niet betalend parkeren tijdens het opladen van het voertuig. Parkeren deze voertuigen of vallen deze onder ‘laden en lossen’? Voertuigen die gestationeerd staan op een elektrische laad-parkeerplaats, vallen ook onder het betalend parkeerbeleid van de regio.

Zoals te lezen, is er nog veel onduidelijkheid in de wetgeving, maar ook onder de weggebruikers. We zullen snel moeten schakelen, nu er meer en meer elektrische voertuigen de markt veroveren.

Eerst komt altijd de technologie, de wetgeving past zich later aan.

 

Dini Broothaerts

< TERUG NAAR OVERZICHT